Tuesday 28 March 2017

ISU BERKAIT DENGAN APDM DAN EKEHADIRAN

Saban masa tugas berkaitan dengan bidang HEM sentiasa mencabar . Tambahan pula dengan berbagai-bagai e yang perlu dilengkapkan. Kali ini kita akan berbicara tentang ekehadiran yang perlu diselesaikan oleh semua sekolah . Kita memang sedia maklum sistem ekehadiran merupakan suatu altenatif yang tak perlu dipersoalkan lagi tentang fungsi dan signifikannya dalam pendidikan negara. Semua data berkaitan dengan bantuan am persekolahan dan rekod kehadiran akan dijana melalui sistem apdm. 

Namun begitu apabila berbicara tentang sistem , akan sering timbul berbagai-bagai masalah yang perlu diselesaikan oleh pihak berwajib agar sistem ini dapat dimanfaatkan oleh semua pihak. 

Permasalahan akan mulai timbul apabila ramai pengguna menggunakan sistem pada masa yang sama. Sistem akan mudah terbeban dan pengguna di sekolah akan mengalami masalah tension dengan sistem . Beginilah yang akan dihadapi selagi kita berhadapan dengan sistem dan ianya tidak sepatutnya menjadi suatu beban kepada pengguna di sekolah.

Ramai pengguna dikalangan guru merungut dan memberikan alasan menghadapi kesukaran untuk memasukkan data , mungkin keran kesibukan bidang tugas sehingga kerja-kerja pengemaskinian data agak terabai dan ini memberikan kesan kepada pemilihan bantuan am persekolahan seperti KWAPM , BKAP1M, RMT dan sebagainya. Komitmen yang berterusan oleh guru kelas dalam menyiapkan data dalam apdm amat diperlukan . 

No comments:

Post a Comment