ULASAN
BUKU
Mungkin ada yang sedikit tersentak apabila mula-mula membaca tajuk yang penulis cuba perkatakan.Persoalan utama yang timbul di dalam benak fikiran , mengapa pula hanya guru yang harus dipersalahkan sedangkan guru bukanlah satu-satunya ejen dalam proses mendidik ini. Nmun begitu ikutilah kupasan buku tersebut agar menjadi pedoman kepada kita agar tidak terlalu cepat melenting.
Terdapat
tujuh jenis masalah disiplin yang selalu berlaku di sekolah iaitu ponteng,
datang lewat, rambut tidak terurus, merokok, peras ugut, ketagihan dan masalah
sosial serius.
Setiap
kategori berkenaan boleh menimbulkan pelbagai masalah disiplin lain seperti
ponteng boleh menyebabkan pelajar terpengaruh dengan kumpulan jahat, merokok,
menghisap dadah dan berfoya-foya.
Ketagihan
juga mempunyai pelbagai jenis termasuk menghidu gam, pil khayal dan paling
serius adalah penyalahgunaan dadah. Masalah sosial serius pula merujuk kepada
situasi pelajar tidak dapat mengawal perasaan sehingga bertindak di luar
batasan dengan membunuh dan mencederakan rakan mereka. Kejadian itu berlaku
disebabkan perasaan cemburu, iri hati dan hasad dengki sesama pelajar.
Walaupun
banyak pihak cuba mengaitkan sikap negatif pelajar dan keluarga yang
kucar-kacir sebagai punca berlaku masalah disiplin tetapi buku ini mendedahkan
sebaliknya.
Pelbagai
kajian yang telah dilakukan mendapati faktor utama yang perlu diberi perhatian
ialah guru. Misalnya, dalam soal masalah disiplin paling banyak berlaku iaitu
ponteng sekolah. Kajian mendapati pengajaran guru tidak menarik akan
menyebabkan pelajar kurang berminat untuk mengikuti sesuatu mata pelajaran.Sekiranya
guru tidak berusaha menarik minat mereka, pelajar akan hilang semangat belajar
dan mula ponteng sekolah.
Sikap
guru yang suka berleter turut mempengaruhi pelajar untuk ponteng. Pelajar akan
mencari tempat sesuai untuk melepak seperti premis hiburan bagi menghabiskan
masa sehingga sesi persekolahan tamat pada hari berkenaan.
Satu
lagi sifat guru yang tidak disukai pelajar adalah mengeluarkan kata-kata kesat
dan kasar semasa memarahi mereka.Perlakuan itu akan menimbulkan kebencian
pelajar terhadap guru dan seterusnya menyebabkan mereka tidak suka untuk datang
ke sekolah.
Tindakan
guru mengenakan hukuman berbentuk fizikal seperti merotan boleh mengakibatkan
pelajar tidak suka terhadap sekolah dan seterusnya menyebabkan mereka ponteng.
Antara
langkah yang boleh dilakukan guru bagi menangani masalah ponteng adalah
pertama, memperkenalkan kaedah pengajaran menarik yang membuatkan pelajar
sentiasa menantikan waktu mata pelajaran tersebut.Pelajar tidak bosan untuk
belajar, bahkan merasakan sesi pembelajaran berlalu dengan begitu cepat.Kedua,
guru harus memastikan pelajar memahami apa yang telah diajarnya dalam kelas.
Guru
perlu mengelak memberi kerja sekolah terlampau banyak sehingga pelajar tidak
dapat menyiapkannya.Pelajar tidak akan membuat kerja yang mereka sendiri tidak
faham untuk melakukannya. Oleh itu, mereka tidak menyiapkan kerja sekolah
diberikan dan memilih untuk ponteng kerana takut dimarahi guru.
Ketiga,
guru seharusnya berusaha mewujudkan hubungan baik dengan semua pelajar tidak kira
mereka pandai atau sebaliknya.
Elakkan
amalan pilih kasih antara pelajar. Tindakan guru memberi perhatian lebih kepada
sebilangan pelajar akan menyebabkan ada yang merasakan diri mereka disisihkan
dan cenderung ponteng sekolah.
Dalam
pada itu, buku berkenaan turut mendedahkan kajian mengenai masalah disiplin
dalam kalangan pelajar di Singapura.Secara umumnya, jenis masalah disiplin
berkenaan hampir sama dengan yang berlaku di Malaysia.
Cuma
pengajaran yang boleh diperoleh daripada kajian di republik itu adalah apa
yang akan berlaku kepada pelajar dan ibu bapa apabila mereka terdedah kepada
arus pemodenan.
Kajian
di Singapura mendapati, arus pemodenan tidak akan menyebabkan masalah disiplin
semakin teruk dan jumlah kes tidak akan meningkat dengan ketara. Bagaimanapun,
murid yang terlibat dengan masalah disiplin didapati lebih degil dan sukar
dikawal.Kesan ketara daripada arus pemodenan yang menjadikan ibu bapa lebih
berpelajaran adalah mereka bersikap kritikal dan membuat tuntutan berlebihan
kepada sekolah dan guru.
Jika
guru mengenakan hukuman terhadap anak-anak kerana masalah disiplin, ibu bapa
cenderung untuk tidak menyokong tindakan tersebut.Cabaran besar pihak sekolah
dan guru pada masa depan adalah untuk mendapatkan sokongan daripada ibu bapa.Untuk
mengelak ibu bapa memberikan reaksi negatif terhadap tindakan dikenakan
terhadap anak-anak, guru perlu menjadikan hukuman sebagai jalan terakhir.
Ingatlah,
jika pelajar perlu dihukum secara kerap, ini adalah petanda ada sesuatu tidak
kena terhadap cara guru mengendali kelas dan berinteraksi dengan pelajar.
Sama-samalah
kita semua renungkan dan perbaiki segala kekurangan yang mungkin berlaku selagi
kita bernama manusia.
No comments:
Post a Comment