LAPORAN ISU DISIPLIN MURID
Tujuan
1. Tujuan penyediaan Standard Operating Procedure (SOP) Laporan Isu
Disiplin Murid ini adalah untuk menjadi panduan kepada Jabatan Pendidikan
Negeri (JPN), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Sekolah dalam mematuhi tahap
kesegeraan penyampaian maklumat dan laporan berkaitan isu pendidikan khususnya
yang berkaitan disiplin murid kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
2. Selain itu, adalah untuk menilai tahap prestasi sesebuah sekolah
dengan mengambil kira pematuhan tahap kesegeraan tindakan bagi menangani isu
disiplin murid.
Latar Belakang
3. Sejak kebelakangan ini, terdapat isu-isu berkaitan disiplin murid
yang berlaku di sekolah telah disiarkan terlebih dahulu melalui media massa.
Ini beerti pihak JPN/PPD lambat atau tidak melaporkan isu-isu tersebut kepada
KPM. Laporan mengenai kejadian hanya disampaikan kepada KPM setelah beberapa
hari berlaku atau setelah diminta oleh KPM.
4. Sikap sesetengah pentadbir sekolah yang gagal bertindak segera
menghubungi KPM amatlah dikesali dan perlu diperbetulkan. Sehubungan itu, Y.
Bhg. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia dalam perbincangan bersama Pengarah
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) dan Ketua Jemaah Nazir Dan Jaminan
Kualiti (JNJK) KPM pada 8 Mac 2011 telah meminta agar perkara ini ditangani
segera secara bersama dengan semua Jabatan Pendidikan Negeri (JPN).
Rasional
5. KPM sebagai ibu pejabat dalam semua hal berkaitan pengurusan
pendidikan merupakan pihak yang perlu dimaklumkan terlebih dahulu berkaitan
dengan sebarang isu mengenai tingkah laku tidak berdisiplin murid yang berlaku
di sekolah.
6. Kelewatan dalam menyedia dan memberikan maklumbalas berkaitan isu
disiplin murid kepada kepemimpinan tertinggi di KPM boleh menjejaskan reputasi
serta prestasi bukan sahaja bahagian atau jabatan di bawahnya malah juga KPM
secara keseluruhan.
Pelaksanaan SOP
7. Laporan berkaitan isu atau insiden yang melibatkan tingkah laku
tidak berdisiplin oleh murid di sekolah hendaklah disampaikan dengan kadar
segera oleh JPN kepada KPM. Segera bagi maksud SOP ini adalah seperti berikut;
7.1 Pada hari berlakunya kes atau insiden sekiranya berlaku di
sekolah;
7.2 Pada hari kes atau insiden tersebar melalui media massa
sekiranya kes atau insiden berlaku di luar sekolah atau dalam masa cuti sekolah
atau sememangnya di luar pengetahuan pihak sekolah.
7.3 Sekiranya kes atau insiden berlaku di luar sekolah atau dalam
masa cuti sekolah di mana pihak sekolah mengetahuinya maka hendaklah segera
menyampaikan maklumat atau laporan tersebut kepada JPN.
8. Segera bagi maksud SOP ini juga dikira berdasarkan tempoh hari
iaitu pada kadar 1 : 3 : 7 seperti Jadual 1.
Hari Pertama (hari berlaku kejadian di sekolah/ keluar media massa) .
1. JPN perlu siasat serta melaporkan isu disiplin di sekolah kepada
KPM maklumat awal isu tersebut secara ringkas;
a. Apa (What)
b. Siapa (Who)
c. Di mana (Where)
d. Bila (When)
e. Tindakan awal (secara ringkas)
2. Maklumat awal ini boleh dihantar sama ada melalui SMS, e-mail,
telefon (+ HP) atau talian Hotline di BPSH.
3. JPN boleh hantar laporan siasatan awal sekiranya siasatan dan
laporan telah dapat disiapkan menerusi faksimili atau e-mail pada hari pertama
kejadian. Boleh menggunakan borang PK04-3 (Pengurusan Aduan) sekiranya dapat
disegerakan.
Hari Ketiga
1. JPN telah menjalankan siasatan serta menghantar laporan penuh
kepada KPM termasuk tindakan yang sedang, akan atau telah diambil oleh
pihak-pihak terlibat.
2. Menggunakan borang PK04-3.
Hari Ketujuh
1. Kes atau isu atau insiden yang berlaku telah diselesaikan di
semua peringkat termasuk tindakan-tindakan yang perlu, atau hukuman atau
penyelesaian lain yang telah dilakukan.
2. Penyelesaian perlu memaksimumkan kepuasan hati pihak-pihak yang
terlibat.
9. Memastikan isu tingkah laku tidak berdisiplin oleh murid
diselesaikan dalam tempoh tujuh hari di peringkat sekolah, PPD atau JPN.
Penyelesaian dalam tempoh tersebut adalah penyelesaian yang berada dalam bidang
kuasa pentadbiran sekolah, PPD dan JPN.
10. Sekiranya kes atau insiden tersebut melibatkan pihak berkuasa
lain seperti pendakwaan di mahkamah, maka tempoh proses tersebut adalah tidak
dikira dalam pelaksanaan SOP ini. Jenis dan Tahap Kes Untuk Kesegeraan
11. Dalam hal ini, tahap kes atau insiden yang memerlukan kesegeraan
dihantar kepada KPM pada hari pertama adalah meliputi Kes Berunsur Jenayah,
Kelucahan Melampau, Keracunan Makanan, Kemalangan Serius, Bencana, Buli,
Pergaduhan, Isu Perkauman, Pendemik (contohnya H1N1), Histeria atau lain-lain
isu yang pada pandangan pengetua atau guru besar perlu dilaporkan segera.
Tahap Prestasi Sekolah
12. Kepatuhan kepada tatacara tindakan seperti di Jadual 1 dan
Jadual 2 juga akan diambil kira dalam menentukan prestasi sesebuah sekolah, PPD
dan juga JPN. 4 Proses Tindakan
13. Proses tindakan adalah seperti di Jadual 2.
Jadual 2 : Proses Tindakan
Laporan dan Penyelesaian Kes Disiplin
LANGKAH 1
1. Sekolah siasat kes.
2. Sekolah ambil tindakan awal.
3. Sekolah buat laporan awal ke PPD atau terus ke JPN (bagi negeri
tiada PPD).
4. Bagi kes/insiden yang serius, sekolah perlu terus lapor ke JPN.
Sekolah
LANGKAH 2
1. PPD perlu semak maklumat yang diterima daripada sekolah dan perlu
juga siasat.
2. PPD menghantar laporan awal ke JPN beserta ulasan dan pandangan
awal PPD.
3. PPD perlu bantu sekolah dalam menyelesaikan masalah tersebut
termasuk tindakan yang wajar.
4. Bagi kes/insiden yang serius, PPD boleh lapor terus kepada JPN
atau KPM. Pejabat Pelajaran Daerah (PPD)
LANGKAH 3
1. JPN perlu semak maklumat yang diterima daripada PPD (siasat sekiranya
perlu).
2. JPN menghantar laporan awal ke KPM beserta ulasan dan pandangan
awal JPN.
LANGKAH 4
1. JPN perlu menjalankan siasatan selanjutnya serta menghantar
laporan penuh kepada KPM termasuk tindakan yang sedang, akan atau telah diambil
oleh pihak-pihak terlibat.
LANGKAH 5
1. KPM (BPSH) perlu membuat ulasan serta pandangan terhadap laporan
dikemukakan JPN.
2. BPSH perlu mengangkat
laporan kepada KPPM.
3. Sekiranya perlu tindakan lanjut, BPSH perlu memaklumkan kepada
JPN untuk diambil tindakan seterusnya.
4. JPN melaporkan semula kepada BPSH.
LANGKAH 6
1. BPSH mengkaji laporan akhir JPN. serta menentukan tindakan dari
segi dasar operasi KPM BPSH Selesai
No comments:
Post a Comment