Gejala ponteng sekolah semakin hebat diperkatakan oleh semua
pihak. Isu ponteng sekolah telah menjadi polemik di media massa sama ada di
media cetak mahupun media elektronik. Walaupun kadar ponteng sekolah dalam
tempoh 5 tahun (2007-2011) pada kadar purata 0.37 peratus setahun namun, jika
diukur dari jumlah
keseluruhan murid dalam negara seramai 5 juta lebih
menunjukkan kadar ponteng
seluruh negara pada kadar 20 ribu lebih pelajar setiap
tahun. Oleh kerana itulah isu
disiplin pelajar seperti ponteng sekolah merupakan salah
satu daripada Key Performance Indicator (KPI) bagi Ketua Pengarah Pelajaran
Malaysia pada tahun 2016.
Sejajar dengan KPI dan hasrat Ketua Pengarah Pelajaran
Malaysia berhubung
pengurangan ponteng pada kadar 0.01%, maka Kementerian Pelajaran
Malaysia telah mengambil inisiatif untuk membangunkan Modul Pembangunan Sahsiah
Murid untuk diimplementasikan terhadap semua pelajar di Malaysia. Sistem
e-kehadiran mula diwujudkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia sejak 2014.
Melalui sistem ini kehadiran murid di sekolah boleh dipantau dengan mudah oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan
Daerah dan pihak sekolah.KPI kehadiran murid setiap hari ke sekolah yang telah
ditetapkan oleh KPM ialah 95% ke atas.
10 PRINSIP
PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN SEKOLAH
Prinsip 1:
• Mempercayai bahawa semua pelajar boleh belajar, diajar dan
mencapai kemajuan
• Tidak ada seorang pelajar pun yang tidak boleh diajar atau
tidak boleh belajar.
• Usaha membangunkan sekolah perlu mengambil kira langkah
memajukan setiap orang pelajar.
• Setiap orang pelajar berbeza fizikal, mental, emosi,
kemahiran dan latar belakang budaya.
• Persepsi bahawa pelajar malas, bodoh dan seumpamanya
bertentangan dengan nilai pendidikan sejagat.
• Peluang yang sama harus diberikan kepada golongan pelajar
yang kurang bernasib baik.
• Kehadiran pelajar ke sekolah menandakan mereka ingin
belajar.
• Salah satu matlamat kemajuan dalam sekolah adalah untuk
meningkatkan kehadiran pelajar
(dengan menyelesaikan masalah yang disebabkan oleh faktor
sekolah).
• Wujudkan persekitaran dan suasana sekolah yang dapat
menarik pelajar untuk belajar.
• Faktor kehadiran pelajar berkait rapat dengan tahap
pencapaian akademik.
• Amalan yang tidak produktif : Pujian/penghargaan hanya
diberi kepada pelajar yang pandai dan kurang memberi bimbingan kepada pelajar
yang lemah.
Prinsip 2:
• Mempercayai bahawa sekolah adalah kunci utama kejayaan
pelajar
• Faktor dalaman sekolah wajar diberi perhatian terlebih
dahulu berbanding faktor luaran.
• Faktor sekolah amat kuat mempengaruhi taraf kemajuan
sesebuah sekolah.
• Keadaan sekolah dapat menyuburkan pembangunan intelek dan
sosial serta memberi kesejahteraan mental dan fizikal pelajar.
• Peluang harus diberikan kepada setiap pelajar untuk
memajukan dan memperkembangkan intelek serta bakat mereka.
• Iklim dan budaya sekolah yang tidak menggalakkan perkembangan
individu para pelajar akan menghasilkan pelajar yang gagal dalam peperiksaan, melakukan
vandalisme serta menimbulkan pelbagai masalah ekonomi dan sosial dalam
masyarakat.
Prinsip 3:
• Mempercayai bahawa kemajuan sekolah memerlukan falsafah,
matlamat, objektif dan dasar sekolah.
• Falsafah diperlukan untuk memandu perkembangan aktiviti,
mempengaruhi segala tindakan dan corak perhubungan serta orientasi sekolah.
• Falsafah akan mengingatkan dan memandu pihak sekolah
bahawa yang diajar/dididik adalah manusia yang berbeza, yang perlu dihormati.
• Sekolah juga perlu mempunyai wawasan dan pandangan jauh ke
hadapan yang diterjemahkan dalam bentuk matlamat sekolah.
• Matlamat hendaklah tidak bercanggah dengan falsafah
sekolah.
• Sekolah tanpa matlamat ibarat kapal belayar tanpa kompas.
• Sekolah perlu merangka matlamat jangka panjang, jangka
sederhana dan jangka pendek dan ia menjadi ukuran sama ada berjaya atau tidak
usaha pembangunan kemajuan sekolah yang dilaksanakan.
• Dasar sekolah merupakan satu aspek penting dalam
pengurusan sekolah.
• Dasar sekolah boleh dianggap sebagai panduan untuk
mengawal segala tindakan pihak sekolah.
• Dasar perlu digubal berdasarkan dokumen rasmi mengikut
pertimbangan profesional.
• Falsafah, matlamat, objektif dan dasar sekolah perlu
dinyatakan secara bertulis dan digubal bersama-sama serta disebarkan untuk
dihayati oleh semua warga sekolah.
• Sekolah yang tidak menekankan keempat-empat perkara pokok
ini, biasanya:
tiada sebarang usaha pembangunan kemajuan sekolah
proses pengajaran dan pentadbiran sekolah hanyalah rutin mengekalkan
amalan dan mengukuhkan tradisi sedia ada
kurang mendapat kepercayaan dan
keyakinan masyarakat
tidak dapat menghasilkan prestasi akademik yang baik
menghadapi pelbagai masalah disiplin
Prinsip 4:
Pembangunan kemajuan dalam sekolah merupakan usaha mewujudkan
satu budaya sekolah yang lebih
positif .
• Budaya sekolah merupakan antara elemen penting yang
menentukan kemajuan dan produktiviti
sesebuah sekolah serta mempengaruhi pencapaian sekolah.
• Faktor-faktor yang merangkumi budaya sekolah adalah
seperti interaksi antara pelajar dan guru,
tradisi yang diamalkan, proses pengajaran di bilik darjah
(pengurusan bilik darjah) dan cara-
cara pengetua / Guru Besar mengurus sekolah.
• Faktor-faktor ini terbukti amat kuat mempengaruhi kemajuan
sesebuah sekolah.
• Beberapa keadaan yang mungkin wujud di sekolah:
sekolah diurus tanpa mempunyai matlamat yang
hendak dicapai
sekolah diurus oleh pemimpin autokratik (beri arahan
semata-mata tanpa
bimbingan dan tidak terima pendapat orang lain)
sekolah diurus secara laissez-faire (serah
bulat-bulat hal-hal pelajaran kepada guru)
terlalu keras mengenakan tindakan disiplin (mengambil masa
p&p untuk selesaikan masalah remeh-temeh)
sesi mesyuarat terlalu panjang (mengambil masa guru di
bilik darjah)
bilik darjah tidak diurus dengan sewajarnya
guru lewat masuk ke bilik darjah
persediaan p&p tidak dibuat
kaedah p&p hanya beri kefahaman kepada pelajar cerdas
atau yang disukai (pelajar kurang cerdas dan tidak disukai terbiar tanpa diberi
pemulihan)
guru abai pelajar slow learner serta salahkan perkara
berkaitan latar belakang pelajar
guru kurang beri perhatian kepada kebolehan mental dan
kemahiran belajar
(pelajar lemah akan terus ketinggalan)
guru memberi lebih peluang hanya kepada muridberbakat
sahaja dalam aktiviti kokurikulum (pelajar yang tidak berbakat tersisih, pasif,
kecewa dan putus harapan sehingga mewujudkan percanggahan nilai)
• Budaya sekolah wujud daripada sistem sekolah melalui amalan
pengurusan, pengajaran dan interaksi antara satu sama lain (bukan dicorakkan
oleh budaya pelajar yang berlainan latar belakang dan kebolehan).
• Pembangunan kemajuan dalam sekolah sebenarnya lebih
bercorak pembaikan atau pembetulan amalan yang tidak merangsang proses
pembelajaran secara produktif.
Prinsip 5:
• Kelolaan dan pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah
aspek penting untuk
meningkatkan lagi pencapaian akademik sekolah.
• Bilik darjah merupakan unit terpenting di sekolah, tempat
berlakunya
proses p&p
interaksi guru – pelajar
masalah disiplin melibatkan pelajar.
• Pengurusan bilik darjah mempunyai kaitan yang kekal dengan
pencapaian akademik pelajar
• Pembelajaran berkesan bergantung kepada guru yang
mengajar:
cara guru mengelola dan mengurus bilik darjah
kaedah pengajaran digunakan
persediaan mengajar
strategi yang digunakan untuk menyelesaikan masalah
disiplin dalam bilik darjah
aktiviti pembelajaran yang dijalankan.
• Pengajaran bukan sekadar menyampaikan isi kandungan pelajaran.
Hasil pengajaran ialah PEMBELAJARAN. Jika pembelajaran tidak berlaku, maka
tidak berlaku pengajaran.
• Hubungan guru dengan pelajar dan perilaku guru turut
mempengaruhi pembelajaran di bilik darjah.
• Pengukuhan aspek negatif yang berlebihan berbanding aspek
positif dalam membetulkan kelakuan pelajar boleh memberi kesan yang mendalam
terhadap pelajar.
• 4 faktor utama untuk p&p berkesan:
memastikan pelajar jelas tentang apa yang diajar
menggunakan pelbagai kaedah/strategi pengajaran
sering memberi dan menerima maklum balas yang jelas
memantau perkembangan dan pencapaian setiap pelajar
• Pengurusan bilik darjah yang berkesan merupakan satu usaha
yang banyak dijalankan oleh sekolah yang berjaya.
Prinsip 6:
• Penyelesaian masalah sekolah harus ditumpukan kepada punca-punca
yang
menyebabkan timbulnya masalah itu dan bukan kepada
gejala-gejalanya .
• Kadang-kala sesuatu program yang dilaksanakan gagal
mencapai matlamat yang diharapkan, bahkan menambahkan lagi masalah yang ada.
• Kelemahan pelajar dalam pelajaran misalnya, bukanlah
disebabkan kurangnya program pembelajaran tetapi mungkin disebabkan
faktor-faktor lain seperti:
kaedah pengajaran guru
kurang bimbingan daripada guru
merasa tawar hati disebabkan guru melabel mereka sebagai
kumpulan pelajar yang lemah dan bermasalah
tekanan psikologi disebabkan fokus pengajaran guru hanya kepada
pelajar pintar dan cerdas
• Tindakan disiplin tidak akan berkesan jika ia dilaksanakan
semata-mata untuk menghukum tanpa mengambil kira sebab seseorang pelajar itu
melakukannya, malah boleh menimbulkan masalah lain pula seperti ponteng sekolah
dan vandalisme.
• Pelajar inginkan kejayaan untuk perkembangan akademik dan sosial
mereka. Jika budaya dan amalan yang terdapat di sekolah tidak memberi peluang
kepada mereka untuk menikmati kejayaan dan mengiktiraf harga diri, maka masalah
sedemikian akan berterusan.
• Jika punca wujudnya masalah adalah di sekolah, maka
matlamat bagi program kemajuan haruslah tertumpu kepada pembaikan masalah di
sekolah.
• Punca masalah seharusnya dikenalpasti secara objektif, bukan
berdasarkan andaian yang difikirkan.
• Faktor sekolah, yakni budayanya (amalan sekolah yang
produktif dan tidak
produktif) ialah punca kegagalan atau kejayaan sesebuah
sekolah.
Prinsip 7:
• Pembangunan kemajuan sekolah perlu dilakukan atas dasar
usaha sama dan
bukanlah semata-mata usaha pengetua seorang sahaja
• Matlamat sekolah ialah matlamat bersama setiap ahli organisasi
sekolah: barisan kepimpinan, guru, staf dan pelajar.
• Perancangan dan pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam
sekolah seharusnya menjadi aktiviti bersama.
• Perancangan program kemajuan secara tidak terancang serta
tidak mengambil kira pelibatan bersama setiap ahli akan menimbulkan kepincangan
dalam pelaksanaan program.
• Semangat bersama, kepunyaan bersama dan idea bersama
adalah faktor utama dalam pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam sesebuah
sekolah.
• Berdasarkan kajian, penglibatan bersama para pelajar dalam
proses membuat sesuatu keputusan yang berkaitan dengan diri mereka, telah
terbukti mempunyai hubungan yang rapat dengan rasa puas hati mereka terhadap
pekerjaan yang seterusnya memberikan hasilan output yang memuaskan.
• Setiap individu yang terlibat dalam membuat sesuatu
keputusan mempunyai potensi kemahiran dan pengetahuan yang seandainya
digembelengkan akan mewujudkan satu kesatuan yang kukuh.
• Komunikasi dua hala dan rasa percaya mempercayai adalah juga
unsur-unsur penting dalam penglibatan bersama ini.
Prinsip 8:
• Maklumbalas yang berterusan merupakan mekanisme penting
pelaksanaan
pembangunan kemajuan dalam sekolah
• Pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam sekolah perlu
dinilai secara berterusan dari semasa ke semasa.
• Maklumat yang diperolehi penting untuk menentukan sama ada
usaha yang dijalankan mencapai matlamat atau tidak.
• Pelbagai kaedah pengukuran boleh digunakan:
pemerhatian dan pengawasan
pengumpulan data daripada rekod (seperti rekod kedatangan)
analisis peperiksaan bulanan, penggal dan tahun
kes disiplin
surat aduan atau pujian
pandangan/pendapat daripada ibu bapa atau masyarakat sekitar , soal selidik dan temu bual dengan
pelajar atau guru
• Organisasi sekolah perlu mengamalkan action research yang
merupakan mekanisme yang amat berguna bagi pihak sekolah untuk memajukan
sekolah.
• Maklumat berterusan melalui kajian bagi mendapatkan maklum
balas merupakan entropi negatif yang menyebabkan sesebuah organisasi boleh
berfungsi dengan lebih berkesan.
Prinsip 9:
Mempercayai dan mengakui bahawa ibu bapa dan masyarakat
sekitar mempunyai pelbagai kemahiran dan sumber tenaga yang dapat membantu
pihak sekolah
• Sekolah mengamalkan dasar terbuka - beri peluang kepada
ibu bapa dan masyarakat sertai pihak sekolah.
• Ibu bapa dan masyarakat menjadi sumber tenaga yang
diperlukan kepada pihak sekolah.
• Persefahaman dan kerjasama yang wujud menjadi benteng bagi
mengelakkan timbul masalah sekolah berpunca daripada faktor masyarakat.
• Harus diakui bahawa sekolah tidak akan dapat selesaikan
masalah yang timbul daripada faktor luar sekolah secara bersendirian.
• Konsep sekolah sebagai institusi masyarakat - sekolah
adalah sebahagian daripada masyarakat dan harus berfungsi untuk kepentingan
masyarakat.
• Masyarakat tidak boleh lepas tangan dan serahkan
bulat-bulat hal-hal berkaitan persekolahan kepada pihak sekolah semata-mata.
• Sumber tenaga, material dan buah fikiran daripada
masyarakat dan alam sekitar perlu digunakan sepenuhnya untuk pembangunan
kemajuan sekolah.
Prinsip 10:
Kemajuan sesebuah sekolah memerlukan Pengetua/Guru
Besar yang mempunyai kepimpinan yang berkesan
• Prinsip terpenting---menegaskan bahawa maju atau mundur
sesebuah sekolah adalah tanggungjawab Pengetua / Guru Besar sendiri.
• Pengetua / Guru Besar ialah faktor yang menentukan
keberkesanan sesebuah sekolah.
• Enam ciri kepimpinan Pengetua / Guru Besar berkesan
(Sweeney, 1982):
1.Memberi penekanan kepada pencapaian akademik (aktiviti-aktiviti,
pengajaran dan bahan mengajar)
2.Menetapkan strategi pengajaran dan mengambil bahagian
dalam membuat keputusan tentang hal-hal pengajaran.
3.Mewujudkan iklim sekolah yang teratur, aman dan
menyeronokkan untuk p&p.
4.Sentiasa menilai kemajuan para pelajar, menetapkan harapan
dan jangkaan sekolah serta sentiasa menyemak sama ada jangkaan itu tercapai
atau tidak
5.Mengkoordinasi program pengajaran serta menghubungkan
kandungan pelajaran yang hendak diajar dengan objektif yang hendak dicapai dan
bahan-bahan pengajaran.
6.Menunjukkan kelakuan yang positif dengan memberi bantuan dan
sokongan kepada guru-guru. Menjelaskan matlamat sekolah dan menggalakkan
guru-guru menghadiri bengkel (atau mengadakan sendiri perbengkelan dan aktiviti
perkembangan staf).
• Fokus memperbaiki kemajuan sekolah hendaklah berfokuskan
p&p di bilik darjah serta perhubungan guru dengan pelajar. Secara umumnya,
usaha untuk memajukan sekolah hendaklah berfokuskan:
• pencapaian matlamat sekolah
• penyelesaian punca-punca masalah
• membentuk dan mewujudkan budaya baru yang lebih produktif
• menggerakkan segala tenaga (dalam dan luar sekolah)
Secara keseluruhannya dapatlah kita simpulkan masalah
ketidakhadiran ini bukanlah sesuatu yang tidak aka nada jalan penyelesaian jika
kita semua berganding bahu dan tenaga untuk bersama-sama memastikan hasrat dan
objektif KPI kementerian tercapai iaitu ;
A. Meningkatkan
kehadiran murid ke sekolah setiap hari dengan KPI 95% ke atas terutamanya murid
yang berada di kelas sederhana dan lemah.
B. Sekolah
dapat mengatur dan melaksanakan pelbagai intervensi untuk menarik minat murid
hadir penuh ke sekolah.
C. Memberi
intrinsik motivation (motivasi dalaman) kepada pelajar-pelajar ponteng agar
mengembalikan minat belajar ke sekolah.
D. Mencapai
slogan Murid Belajar dan Guru Mengajar seterusnya dengan kehadiran penuh akan
meningkatkan prestasi akademik murid.
E. Kehadiran
murid ke sekolah akan membantu proses mendidik murid ke arah pembangunan modal
insan untuk kecemerlangan sahsiah terpuji.
Tidak ada yang mustahil andai kita berusaha untuk
mencapainya.
No comments:
Post a Comment