RUMUSAN TAKLIMAT PPD KUALA
TERENGGANU
PENGURUSAN
PENEMPATAN DAN PENDAFTARAN MURID
TINGKATAN SATU/PERALIHAN & SEKOLAH KAWALAN TAHUN 2017
Penempatan Murid Tingkatan 1/Peralihan Tahun 2017 (eDaftar Menengah)
1. Penetapan “feeder school” bersama PPD.
2. Tindakan Guru Kelas.
a. Kemaskini profil murid Tahun 6 , 2017
} Pastikan alamat diisi dengan lengkap.
} Status Kewarganegaraan diisi.
} No.Surat Beranak / No.MyKid diisi dengan betul.
} Angka Giliran UPSR diisi dengan betul.
} No.KP ibu bapa / penjaga diisi dengan betul.
TINGKATAN SATU/PERALIHAN & SEKOLAH KAWALAN TAHUN 2017
Penempatan Murid Tingkatan 1/Peralihan Tahun 2017 (eDaftar Menengah)
1. Penetapan “feeder school” bersama PPD.
2. Tindakan Guru Kelas.
a. Kemaskini profil murid Tahun 6 , 2017
} Pastikan alamat diisi dengan lengkap.
} Status Kewarganegaraan diisi.
} No.Surat Beranak / No.MyKid diisi dengan betul.
} Angka Giliran UPSR diisi dengan betul.
} No.KP ibu bapa / penjaga diisi dengan betul.
b. Mengedar borang BPPS kepada murid
} Borang Permohonan Penempatan Sekolah (BPPS) boleh dimuat turun melalui Sistem APDM dengan menggunakan login Guru Kelas ATAU KLIK DI SINI.
◦ Utiliti à Manual eDaftar Menengah
◦ **Pihak sekolah boleh mengubahsuai borang (BPPS) supaya bersesuaian dengan sekolah terutama pada pilihan “feeder school”.
Tempoh : 23 Julai – 31 Julai 2017
} Borang Permohonan Penempatan Sekolah (BPPS) boleh dimuat turun melalui Sistem APDM dengan menggunakan login Guru Kelas ATAU KLIK DI SINI.
◦ Utiliti à Manual eDaftar Menengah
◦ **Pihak sekolah boleh mengubahsuai borang (BPPS) supaya bersesuaian dengan sekolah terutama pada pilihan “feeder school”.
Tempoh : 23 Julai – 31 Julai 2017
c. Permohonan Penempatan Tingkatan 1 Tahun 2017
} Permohonan Penempatan Sekolah diisi melalui Sistem APDM dengan menggunakan login Guru Kelas.
◦ eDaftar Menengah dan klik Kemaskini Permohonan
◦ Isi pilihan sekolah berdasarkan borang BPPS.
◦ Sila nyatakan sebab pilihan sekolah berkenaan
◦ Nyatakan jarak dari rumah ke sekolah yang dipohon.
◦ Isi maklumat kokurikulum yang diperlukan
◦ **PASTIKAN klik butang KEMASKINI.
} Tempoh: 1 Ogos – 09 September 2017
} Jika terdapat murid BUKAN WARGANEGARA dalam sistem, JANGAN buat penempatan.
} PERHATIAN (SJKC & SJKT)**Tambahan dari taklimat sebelum ini
} **Maklumat akdemik BM Lisan dan BM Tahun 4, 5 dan 6 perlu dimasukkan dengan betul sama seperti dalam buku laporan akademik sekolah.
} **Murid yang mendapat gred D/E pada mana-mana satu (BM Lisan / BM) pada mana-mana ujian/peperiksaan pada mana-mana tahun (Tahun 4/5/6) akan ditempatkan secara automatik ke kelas PERALIHAN.
} **Bagaimanapun, murid ini akan ditempatkan ke Tingkatan 1 sekiranya mendapat gred C ke atas bagi kedua-dua kertas BM Pemahaman & BM Penulisan(UPSR). Murid akan dinaikkan keTingkatan1 semasa melapor diri di SMK yang ditempatkan.
} **Maklumat yang tidak diisi secara automatik ditempatkan ke kelas PERALIHAN.
} **Sekiranya maklumat yang diisi didapati tidak sama seperti buku laporan, murid akan
ditempatkan mengikut keputusan UPSR (semasa melapor diri di SMK) dan pihak sekolah (SJKC & SJKT) akan diminta memberi **surat tunjuk sebab**.
d. Permohonan murid ke luar daerah atau negeri.
} Guru kelas masih perlu membuat penempatan murid berkenaan pada “feeder school” dalam daerah pada eDaftar Menengah.
} **Pihak sekolah perlu menghantar surat iringan dan senarai nama murid (Tidak menggunakan borang**perubahan dari taklimat lepas) yang memohon luar daerah/negeri kepada PPD
} Guru kelas masih perlu membuat penempatan murid berkenaan pada “feeder school” dalam daerah pada eDaftar Menengah.
} **Pihak sekolah perlu menghantar surat iringan dan senarai nama murid (Tidak menggunakan borang**perubahan dari taklimat lepas) yang memohon luar daerah/negeri kepada PPD
i.
Nama murid.
ii. No. KP/Mykid.
iii. Alamat kediaman.
iv. Nama Sekolah luar daerah/negeri yang dipohon.
ii. No. KP/Mykid.
iii. Alamat kediaman.
iv. Nama Sekolah luar daerah/negeri yang dipohon.
3. Tindakan Admin APDM/GPK HEM Sekolah Rendah.
} Tarikh akhir pengesahan : 9 SEPT 2017.
} Login admin
◦ Aplikasi à Permohonan à eDaftar Menengah
◦ Tandakan “tick” pada kotak bersebelahan Semua Data Murid Seperti Di atas Telah
Disahkan dan klik butang SAHKAN.
◦ Admin boleh melihat bilangan permohonan yang telah diisi oleh Guru Kelas.
◦ Pastikan semua kelas telah diisi sebelum mengesahkan permohonan.
4. Proses Kelulusan PPD
} Tarikh: 30 OKT – 4 NOV 2017
} Surat Kelulusan Penempatan boleh dicetak oleh Guru Kelas mulai 30 OKTOBER 2017 sehingga 4 November 2017
5. Pengesahan Penempatan & Rayuan
} Tarikh: 06 November – 18 November 2017
} Tempat : Di Sekolah Menengah murid yang telah ditempatkan.
6. Pengesahan Penempatan & Rayuan
} Murid perlu mengesahkan penempatan yang diluluskan mengikut tarikh yang ditetapkan.
} Pakaian sekolah rendah dan hadir bersama ibu bapa / penjaga.
} Borang rayuan akan diberikan melalui Sekolah Menengah yang ditempatkan.
} Kelulusan Rayuan akan dimaklumkan melalui SMK asal.
} Murid yang tidak mengesahkan tempat di Sekolah Menengah pada tarikh yang ditetapkan
dianggap menerima tawaran dan sebarang rayuan pertukaran sekolah daripada murid ini tidak akan diproses.
No comments:
Post a Comment