Berdasarkan
surat pekeliling Perekayasaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah
2012 bertarikh 16 April 2012:
PEREKAYASAAN PERKHIDMATAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING DI SEKOLAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
TUJUAN
1.
Perekayasaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling (B&K) bertujuan
supaya
Guru B&K memfokuskan perkhidmatannya kepada usaha Pembangunan Sahsiah dan
Peningkatan Disiplin Murid di sekolah.
FOKUS PERKHIDMATAN B
& K
1.
Perkhidmatan
B & K dilaksanakan secara sepenuh masa dan berfokus kepada program dan
aktiviti;
A.
Pembangunan
dan pengembangan sahsiah diri murid
B.
Peningkatan
disiplin diri murid
C.
Pendidikan
Kerjaya murid
D.
Psikososial
dan kesejahteraan mental murid
E.
Pengurusan
Profil Murid
F.
Pendidikan
Pencegahan
G.
Konsultasi
keibubapaan
H.
Pembimbing
Rakan Sebaya (PRS)
Fokus Pembangunan
Sahsiah Diri Murid:
2.
Fokus ini adalah untuk memupuk pengembangan personaliti kendiri (karektor)
murid dari aspek;
3.
Sikap penyayang (kepedulian) Budi bahasa, Konsep kendiri, Kepemimpinan, Komunikasi,
Kekemasan diri dan Ketepatan masa
Fokus Peningkatan
Disiplin Diri Murid
4.
Fokus ini adalah memupuk disiplin diri murid termasuk intervensi yang perlu
dilakukan bagi mencegah mereka terlibat dengan gejala-gejala seperti berikut;
A.
Perlakuan
ponteng sekolah
B.
Perlakuan
berunsur jenayah
C.
Perlakuan
berunsur kelucahan
D.
Perlakuan
berunsur kurang sopan
E.
Perlakuan
berunsur vandalisme
Fokus Pendidikan
Kerjaya Murid
5.
Fokus ini adalah berkaitan pendedahan dan bimbingan kepada murid mengenai maklumat
berkaitan peluang pendidikan dan hala tuju kerjaya. Menerusi fokus ini, guru B
& K perlu;
a.
melaksanakan
program Pendidikan Kerjaya secara terancang bagi memastikan semua murid dapat
mengenalpasti potensi diri, minat, sikap dan hala tuju kerjaya.
b.
Menyediakan
Profil Kerjaya setiap murid mulai sekolah rendah sehingga menengah dalam pelan
pembangunan dan perkembangan kerjaya mereka.
c.
Menyediakan
rekod murid selepas tamat persekolahan sama ada terus ke kerjaya atau
meneruskan pengajian ke institusi-institusi awam atau swasta.
Fokus Psikososial dan
kesejahteraan mental murid
6.Fokus
ini adalah membimbing murid supaya mampu mengekal dan mengurus kesejahteraan
diri dan mental. Menerusi fokus ini, guru B & K perlu;
Membimbing
murid dalam proses sosialisasi dan interaksi
Membimbing
murid dalam aspek pengurusan emosi
Membantu
murid mengembangkan pemikiran yang positif
Fokus Pengurusan
Profil Murid
7.
Fokus ini adalah menyediakan pengkalan Profil Murid. Ia bertujuan untuk membuat
analisis terhadap sesuatu isu berkaitan murid seterusnya tindakan
membantu dan mencegah sesuatu isu itu boleh dilakukan secara lebih
berkesan. Menerusi fokus ini, guru B & K perlu;
A.
Menyediakan
profil setiap murid bermasalah disiplin
B.
Menyediakan
profil setiap murid ponteng sekolah
C.
Menyediakan
profil kerjaya setiap murid
D.
Menyediakan
profil murid dari segi Kesejahteraan Mental/emosi
8.
Profil murid hendaklah mengandungi maklumat mengenai latar belakang murid,
latar belakang ibu bapa/penjaga, latarbelakang masalah, kekerapan dan
punca masalah, status tindakan penyelesaian.
Fokus Pelaksanaan
Pendidikan Pencegahan
9.
Fokus ini adalah memberi pendidikan pencegahan serta membimbing murid agar
berupaya mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan kegiatan-kegiatan yang
memudaratkan diri dari segi kegiatan seks bebas, bahaya HIV, dadah, rokok
termasuk bahan inhalan.
10.
Fokus ini juga adalah memberi pendidikan pencegahan serta membimbing murid agar
mengelakkan diri daripada jenayah rogol dan bunuh diri.
Fokus Konsultasi
Keibubapaan:
11. Fokus
ini adalah membimbing murid mengetahui tanggungjawab diri dalam keluarga dimana;
kemahiran
keibubapaan akan diterapkan bermula dari alam persekolahan,
melaksanakan
aktiviti engagement bersama ibu bapa murid.
Fokus Pengembangan
Kemahiran Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)
12.
Fokus ini adalah meningkatkan kemahiran menolong dan soft skills
(kemahiran generik) semua ahli PRS. Guru B & K perlu;
A.
Melaksanakan
latihan kemahiran kepada murid yang menjadi PRS.
B.
Melatih
PRS agar berupaya memainkan peranan membantu rakan sebaya berkonsepkan Bantu
Diri Untuk Bantu Orang Lain’ dengan;
PRS
sebagai role model kepada orang lain
Memberi
galakan kepada rakan agar bersikap positif
Menjadi
rakan yang peka kepada perasaan orang lain
Murid Berkeperluan
Khas
13.
Fokus ini memberikan perkhidmatan kaunseling dan bimbingan khas kepada
murid-murid berkeperluan khas di sekolah. Fokus ini memberi penekanan
dari segi kebajikan, kemudahan, soft skills dan hala tuju murid berkeperluan
khas. Murid normal yang lain juga menerima, membantu dan sentiasa memberi
pertolongan kepada murid - murid berkeperluan khas
Penyampaian Outreach
Perkhidmatan
14
Membuat sebaran kepada murid berkaitan perkhidmatan yang boleh diberi oleh
GBK
serta faedah yang boleh diperoleh daripada perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling.
Sebaran berkaitan peluang pendidikan dan kerjaya murid.
Perkhidmatan
Kaunseling Individu dan Kaunseling Kelompok
15.
Perkhidmatan Kaunseling Individu dan Kaunseling Kelompok adalah menjadi Sasaran
Kerja Utama guru B & K.Murid boleh mendapatkan perkhidmatan kaunseling
secara individu atau kelompok pada bila-bila masa waktu persekolahan termasuk
semasa waktu pengajaran dan pembelajaran (P & P).
Pelaksanaan Program
dan Aktiviti Murid
16.
Pelaksanaan program dan aktiviti murid yang merujuk kepada fokus perkhidmatan
ini hendaklah dirancang dan dilaksanakan bersesuaian dengan matlamat yang
ditetapkan.
17.
Selain itu, masa serta kerjasama pihak pentadbir, rakan guru yang lain perlu
diperolehi bagi melaksanakan sesuatu aktiviti secara berkesan.
Menjalankan Tugas
Luar
18.
Seorang guru B & K boleh dibenarkan menjalankan tugas luar iaitu selain
daripada tugas hakiki di sekolah mereka dengan kadar 10 peratus setahun. Ini
bermakna, 90 peratus masanya setahun hendaklah berada di sekolah tempat mereka
bertugas.
19.
Kekecualian boleh diberikan sekiranya guru B & K diarahkan;
A.
Mengikuti
kursus, latihan termasuk menyambung pengajian dalam tempoh masa yang panjang.
B.
Menjalankan
tugas luar apabila berlaku sesuatu bencana atau mala petaka di sesuatu tempat.
C.
Kekecualian
menjalankan tugas luar melebihi tempoh atau kadar yang ditetapkan dalam perkara
ini boleh juga diberikan dengan syarat mendapat kelulusan bertulis daripada
Pengarah Pelajaran Negeri terlebih dahulu.
20.
Dalam hal ini, tugas luar bermakna tugas yang diarah atau diminta oleh agensi
atau badan lain termasuk KPM, JPN dan PPD.
Penyampaian
(Outreach) yang berkesan
21.
Bagi memastikan agar perkhidmatan B & K adalah perkhidmatan yang mesra
murid, maka guru B & K hendaklah;
A.
Membuat
sebaran secara berkesan berkaitan perkhidmatan, program dan aktiviti yang
ditawarkan kepada murid.
B.
Menawarkan
aku janji (piagam pelanggan) manfaat yang boleh diperoleh daripada perkhidmatan
B & K di sekolah.
Engagement
bersama murid, guru dan ibu bapa
22.
Bagi menentukan agar perkhidmatan ini menjadi istimewa, maka guru B & K
hendaklah;
A.
Mengadakan
jalinan perhubungan mesra dengan khususnya ibu bapa dan keluarga dalam
menangani sesuatu isu berhubung murid.
B.
Mengamalkan
sikap penyayang dalam hubungannya dengan murid, rakan guru, ibu bapa, komuniti
setempat dan masyarakat.
C.
Mewujudkan
jaringan (networking) dengan pihak-pihak lain termasuk murid, rakan guru, ibu
bapa dan masyarakat bagi mendapatkan maklum balas terhadap perkhidmatan yang
diberi.
Kelas Ganti
23.
Guru B & K Sepenuh Masa boleh mengambil kelas ganti tidak lebih 8 waktu
seminggu.
24.
Semasa bertugas sebagai guru ganti di sesebuah bilik darjah, mereka hendaklah
melaksanakan program atau aktiviti yang berkaitan perkhidmatan B & K.
25.
Guru B & K boleh menggunakan Modul Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
sebagai panduan dan rujukan semasa melaksanakan aktiviti bimbingan di dalam
kelas ganti.
Jadual Waktu
26.Tempoh
masa GBK adalah sama dengan guru P&P. walaubagaimanapun , jadual bertugas
bagi GBK di sekolah perlu lebih flexi. Hal ini bermakna sesi bertugas seseorang
GBK di sekolah tidak terikat sama seperti masa bertugas giru P&P di bilik
darjah. Ianya boleh disesuaikan mengikut keperluan tugas seharian guru
B&K
Sesi
bertugas mereka hendaklah lebih fleksible kerana fungsi mereka termasuk
aktiviti engagement bersama ibu bapa murid, agensi-agensi lain yang berkaitan
termasuk pemimpin masyarakat dan komuniti luar sekolah di mana aktiviti
tersebut hanyalah untuk kepentingan dan faedah murid mereka di sekolah
Perkapita Grant (PCG)
Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah
27.
PCG yang diperuntukkan kepada sekolah bagi BnK hendaklah digunakan sepenuhnya
untuk semua perkhidmatan BnK yang berfokus kepada 4 bidang utama
Sokongan Pentadbir
Sekolah
28.Dalam
memberikan perkhidmatan terbaik dan berkesan oleh guru B & K, sokongan dan
kerjasama daripada pihak pentadbir sekolah amat diperlukan. Dalam masa yang
sama, pihak pentadbir sekolah juga hendaklah membuat pemantauan serta
memberikan maklum balas kepada guru B & K akan keberkesanan perkhidmatan
mereka.
No comments:
Post a Comment